skip to Main Content

Utredning av en mulig sammenslåing av Trøndelag Reiseliv og Visit Trondheim

Utredning av en mulig sammenslåing av Trøndelag Reiseliv og Visit Trondheim

Menon har på vegne av Trøndelag Reiseliv gjennomført utredet en mulig sammenslåing av Trøndelag Reiseliv og Visit Trondheim. Vi har både vurdert hva en eventuell sammenslåing vil bety for reiselivsaktører i Trøndelag og hva som vil være hensiktsmessig drifts- og inntektsmodell, eierskap og styring for et eventuelt nytt selskap.

Visit Trondheim og Trøndelag Reiseliv er henholdsvis destinasjonsselskap og landsdelsselskap og befinner seg på ulike nivå i organisasjonsapparatet. Samtidig har organisasjonene store likheter i formål, kompetanse og oppgaver. Menons konklusjon er at det er større fordeler enn ulemper knyttet til sammenslåing, gitt at man klarer å organisere det nye selskapet på en hensiktsmessig måte. Vi foreslår at det nye selskapet skal ha tre adskilte virksomhetsområder med ulike finansieringsmodeller.

1) Profil Trøndelag – fellesgoder for hele landsdelen

2) Næring Trondheim – tjenester for medlemsbedrifter i Trondheim

3) Prosjekt Trøndelag – salg av tjenester til bedrifter og destinasjonsselskap

Vi mener at offentlige midler til fellesgoder skal gå til Profil Trøndelag, inntekter fra medlemsbedrifter i Trondheim går til Næring Trondheim.

Språk: Norwegian
År: 2015
Forfatter: Tori Haukland Løge, Endre Kildal Iversen, Erik W. Jakobsen

Kontakt oss

MENON ECONOMICS


Telefon: +47 909 90 102
E-post: post@menon.no
Adresse: Sørkedalsveien 10 B, 0369 Oslo