SØKERESULTATER
Nye regler for tilskudd til film og TV-produksjon
På oppdrag fra Virke Produsentforeningen har Menon Economics gjennomført en konsekvensanalyse av endringene i Norsk filminstitutt (NFI) sine tilskuddsordninger som i 2020 ble utarbeidet og nedfelt i forskriften for tilskudd til audiovisuell produksjon og som trådte i kraft 19. februar 2021. Formålet med konsekvensanalysen har vært å undersøke hvilke konsekvenser endringene kan forventes å ha for norske uavhengige produsenter og innholdet som skapes. Det ble ikke gjennomført noen konsekvensanalyse av denne typen før endringene trådte i kraft.
Våre analyser viser blant annet at endringene gir mer administrativ styring og mindre markedsstyring, økt usikkerhet i bransjen, og at de skaper utfordringer for produksjonsmiljøene utenfor Oslo.
Evaluering av virkemiddelapparatet innen audiovisuell produksjon i Trøndelag
I denne rapporten evaluerer vi det audiovisuelle virkemiddelapparatet i Trøndelag basert på de senere årenes aktivitet, samt bransjens egen oppfatning av virkemiddelapparatets effekt og innretning. Videre ser vi på tilførsel av ressurser til bransjen i Trøndelag via nasjonale midler. Vi sammenligner også virkemiddelapparatet i Trøndelag med de regionale fondene og filmsentrene i andre deler av landet for å undersøke om det er ulikheter i prioriteringer og strategier.
Virkemiddelapparatet består i hovedsak av selskapene Midtnorsk Filmsenter AS, og Filminvest AS (tidligere FMN og Film3). Midtnorsk Filmsenter forvalter midler til utvikling og produksjon av audiovisuelle prosjekter, kompetansehevende tiltak for filmbransjen og filmtiltak for barn og unge. Filminvest er et investeringsfond for audiovisuell produksjon i regionen Trøndelag og Innlandet, som har etablert et formelt samarbeid via felles eierskap. Det er utarbeidet felles regionale strategier for film og øvrige audiovisuelle uttrykk for perioden 2015-2025. Næringene for film og spill i Trøndelag har kunnet vise til solid vekst gjennom de siste fem årene. Veksten har vært den høyeste av samtlige regioner i Norge og derfor også høyere enn næringens nasjonale vekst. Dette er et typisk sunnhetstegn og vitner om et stadig mer vitalt miljø for audiovisuell produksjon og visning. Et sentralt spørsmål i denne evalueringen er i hvilken grad Midtnorsk Filmsenter og Filminvest har vært drivende for denne utviklingen, samt om det er mulig å skape enda mer fart i Trøndelags film- og spillnæring i tiden fremover gjennom noen veloverveide grep. Vårt korte svar er ja til begge spørsmålene. Den sterke veksten i den audiovisuelle næringen i Trøndelag kan i hovedsak tilskrives en høy etableringstakt de siste årene – det vil si en sterk vekst i etableringen av nye produksjonsselskaper. Like fullt preges den trønderske bransjen av noen få store aktører, som har vokst over tid, og som har bidratt til å etablere sterke produksjonsmiljøer i både Trondheim og Levanger. Vi ser at en økende andel av Midtnorsk Filmsenters tilskudd blir gitt til prosjekter i utviklingsfasen. Senteret gir også midler til et økende mangfold av formater (herunder spillefilm og spill). Kortfilm- og dokumentarprosjekter er ikke lenger fullstendig dominerende. Filminvest har bevilget en økende andel av sine tilskudd og investeringer til prosjekter i produksjonsfasen, mens andelen som gis til prosjekter i utviklingsfasen er fallende. Disse utviklingstrekkene mener vi er hensiktsmessige og støtter opp om en tydeligere oppgavedeling mellom senter og fond.
Evaluering av tilskuddsordninger på filmområdet
Menon har evaluert statens tilskuddsordninger på filmområdet, inkludert de tilskudd som har vært kanalisert videre til de regionale filmsentrene og filmfondene.
Rapporten er skrevet på oppdrag for Kulturdepartementet og er utført i perioden juni til desember 2019. Evalueringen blir presentert på Tromsø Internasjonale Filmfestival i dag, etterfulgt av en filmpolitisk debatt.
Forfatter: Terje Gaustad, Leo A. Grünfeld, Audun Engelstad, Siri Voll Dombu, Bjørn I. Fesche, Lars Hallvard Lind
Last ned
Norwegian
2020
Terje Gaustad, Leo A. Grünfeld, Audun Engelstad, Siri Voll Dombu, Bjørn I. Fesche, Lars Hallvard Lind
Koronakrisens virkninger på film- og dataspillbransjene
På vegne av Norsk filminstitutt vurderer Menon Economics i denne rapporten konsekvensene av spredningen av Covid-19 og tilhørende smittevernstiltak for film- og dataspillbransjene i perioden 12. mars til august 2020. I tillegg inneholder rapporten en vurdering av egnede tiltak fremover for å sikre aktivitet i bransjene.
Film Capital Oslo
På oppdrag for Oslo kommune har vi utredet mulige modeller for nytt filmfond i Oslo eller i tilknytning til et eksisterende investeringsfond for film. Målet med oppdraget har vært å skissere en modell og innretning av fondet som i best mulig grad vil bidra til å oppnå målsetningene for Oslo som en internasjonal filmby. Et regionalt filmfond for Osloregionen kan bidra vesentlig på vei mot visjonen om Oslo som en internasjonal filmby. Forutsatt at fondet struktureres slik at det blir et komplement til eksisterende finansieringskilder, og ikke bare en erstatning, vil det bidra til økt aktivitet i den lokale filmbransjen med ytterligere ringvirkninger i form av både nærings- og profileringseffekter.
Utredning av pengestrømmene i verdikjeden for norske filmer og serier
På oppdrag for Kulturdepartementet har Menon Economics i samarbeid med Center for Creative Industries ved Handelshøyskolen BI (BI:CCI) og professor Ole-Andreas Rognstad ved UiO gjennomført en utredning av inntekts¬strømmene i verdikjedene for norske filmer og serier. Formålet med utredningen har vært å få kunnskap om pengestrømmene i verdikjeden for norske og utenlandske filmer og serier som tilbys i Norge, samt se hvordan overgangen fra analog til digital distribusjon har endret markedet og verdikjedene.
Nordmenn brukte til sammen 7,1 milliarder kroner på filmer og serier i 2016. Kino er den viktigste plattformen for visning av norske filmer og serier, men strømmetjenester er den raskets voksende og den nye «hovedplattformen» for visning av filmer og serier generelt. Totalt brukte nordmenn 2 milliarder på å se filmer og serier via strømmetjenester i 2016. For norske filmer er kinoinntektene fremdeles den viktige inntektskilden, mens fri-TV-kanalene er viktigst for serier. Publikum har vært vinnere i digitaliseringen av markedet. Sammenlignet med 2010 betalte vi langt mindre for filmene og seriene i forhold til mengden vi konsumerer.
Forfatter: Anne Espelien, Marcus Gjems Theie, Terje Gaustad, Irina Eidsvold-Tøien, Øyvind Torp, Anne-Britt Gran
Last ned
Norwegian
2018
Anne Espelien, Marcus Gjems Theie, Terje Gaustad, Irina Eidsvold-Tøien, Øyvind Torp, Anne-Britt Gran