skip to Main Content

Verdien av gode råd – Rådgivernæringens størrelse og betydning i Norge

Menon Economics har gjennomført en verdiskapingsanalyse av rådgivernæringen i Norge.
På oppdrag fra Abelia har Menon Economics gjennomført en verdiskapingsanalyse av rådgivernæringen i Norge. Hensikten med prosjektet har vært å vise spekteret av aktører i rådgivernæringen, fra juridiske til tekniske rådgivningstjenester, og for første gang dokumentere deres samlede betydning for norsk økonomi.
De elleve bransjene som utgjør næringen omsatte for 200 milliarder kroner i 2016, har til sammen rundt 110 000 ansatte og står for seks prosent av verdiskapingen i privat næringsliv i Norge. Det private næringslivet er rådgivernes største kunde, hvorav bygg og anlegg, handel og finans kjøper mest rådgivningstjenester. Om lag 10 % av rådgivernes leveranser går til offentlig sektor.

Rådgivernes største verdi er deres kompetanse. En spørreundersøkelse om næringslivets kjøp av rådgivningstjenester besvart av 1229 bedrifter bekrefter dette. Som viktigste grunn til å kjøpe rådgivningstjenester oppgir bedriftene at det ikke er hensiktsmessig å ha all type fagkompetanse internt og at «oppgaver løses mer effektivt» og «ny kunnskap tilføres». Ved å tilby sin kunnskap om beste praksis på tvers av næringer og sektorer, pollinerer rådgiverne næringsliv og offentlig sektor med viktig kompetanse og bidrar til omstilling og eksport.

Rapporten kan lastes ned her.

Kontakt oss

MENON ECONOMICS


Telefon: +47 909 90 102
E-post: post@menon.no
Adresse: Sørkedalsveien 10 B, 0369 Oslo