skip to Main Content

Menon har kartlagt mulige årsaker til forskjeller i innkjøpspris i norsk dagligvare

Etter at Konkurransetilsynet nylig avdekket at det i noen tilfeller er forskjeller i innkjøpspriser på over 15 prosent mellom NorgesGruppen, Coop og Rema[1] har spørsmålet om strengere regulering av bransjen blusset opp på ny. Spørsmålet føyer seg inn i en årelang debatt om makt- og konkurranseforhold i det norske dagligvaremarkedet.

På oppdrag for Nærings- og Fiskeridepartementet har Menon Economics gjennomgått økonomisk teori for å avdekke hva som kan være mulige – og sannsynlige – årsaker til de forskjellene i innkjøpspriser Konkurransetilsynet har avdekket i norsk dagligvare.

Det er to store utfordringer knyttet til det å identifisere sannsynlige årsaker til forskjellige innkjøpspriser i det norske dagligvaremarkedet. Det første problemet er at den økonomiske teorien på feltet bærer preg av å være skjør. Med det mener vi at tilsynelatende små endringer i forutsetningene gir fundamentalt forskjellige prediksjoner om hvilke detaljister som vil motta de laveste innkjøpsprisene. I teorien må minst to forhold være til stede for at prisdiskriminering skal finne sted: Leverandøren må ha makt til å påvirke prisene, og det må være relevante forskjeller mellom dagligvarekjedene. Det kan for eksempel være forskjeller i hvor effektivt kjedene driver, i hvor prisfølsomme kundene deres er eller i kjedenes forhandlingsmakt. Men endringer i forutsetningene som ligger til grunn, endrer fundamentalt hvilke dagligvarekjeder den enkelte teori tilsier at skulle få lavere innkjøpspriser. For å stille rett diagnose kreves det derfor at man er sikker på hvilke antakelser som best beskriver det norske dagligvaremarkedet. Det andre problemet er at det foreligger svært lite relevant empirisk forskning eller annen tilgjengelig dokumentasjon som dekker disse forholdene ved det norske dagligvaremarkedet. Derfor er det heller ikke konsensus i det norske fagmiljøet om de mest fundamentale forutsetningene.

Vi ville derfor vært varsomme med å utforme politikk på dette området som baserer seg på at innkjøpsprisforskjellene må stamme fra én bestemt årsak. Til det er usikkerheten rundt sentrale antakelser for stor.

Rapporten ligger tilgjengelig her, og du kan også lese nyhetssaken hos Regjeringen.no

Kontaktperson i Menon er partner Kristoffer Midttømme

[1] https://www.dn.no/innenriks/konkurransetilsynet/dagligvarebransjen/konkurransetilsynet-etter-razzia-i-dagligvaremarkedet-vi-er-overrasket-over-at-det-er-sa-store-prisforskjeller/2-1-705580

Kontakt oss

MENON ECONOMICS


Telefon: +47 909 90 102
E-post: post@menon.no
Adresse: Sørkedalsveien 10 B, 0369 Oslo